tirsdag den 28. juni 2016

Øhavet på 3-4 dage..

Efter min tur i Italien, var det tanken jeg ville have kørt Coast 2 Coast Sweden, fra Kalmar til Varberg.
Og længe var planen også klar, Peter Krog havde sågar fået lov at snige sig med, trods en lille ny beb's derhjemme.
men dagen før besluttede vi at skifte retning, da sverige lovede regn, og fyn/jylland så mere oplagt ud med sol og lidt småvind.



Så Torsdag kom Peter forbi i Værløse og hentede mig og turen gik derfra til Svendborg.

Grundet lidt arbejds stress med at lave Femina kvindeløb rundt omkring i landet de forgående 2-3 uger, var det ikke meget tanke jeg havde nået at ligge for turens rute og pakning.
Selve pakningen var ikke halvt færdig, da Peter sendte en SMS med info om at han nu var på vej fra kbh mod mig... mere stress :D




Men trods alt, så lykkes det at få næsten alt hvad jeg havde behov for med mig i tasken.
Og efter lidt fedte fedte i Svendborg var vi faktisk rimeligt klar.
Jeg havde nået en tur på gpseis.com og downloaded alt hvad jeg kunne finde af længere spor i den sydlige del af fyn, og fået smidt over på min rejse fælle, min Garmin oregon 30, GPS.
Tænkte at der måtte være et eller andet vi kunne bruge.

Der er altid en del forskel på mit setup, alt ud efter om det er noget "race" eller en hyggetur med en af drengene. Og når nu det hele i dette tilfælde var langt op til et par gode dage i sadlen med go sol, og portvin, så ved man det nok skal gå trods alt.
I racemode er der jo justeret helt ind, så man ikke slæber rundt på alt for meget "ligegyldigt" Det være sig, muligheden for at varme vand, hængekøjen, ekstra tøj osv.

Trodst det, havde jeg super meget plads på cyklen, så efter vores mega shoppetur i Fakta, var vi klar.. og turen gik for første aften mod Tåsinge, og den nord østlige side, også kaldet "hegnet".
Til vores store overraskelse bestod "shelter pladsen" af nogle nyere sheltere, vi senere fandt ud af, var bygget af nogle fyre fra Hulebyg.dk. Helt fantastiske små huler/sheltere.
Kunne lukkes helt til, men også åbnes fra forskellige sider, samt at der var boret huler hist og pist med pleziglas i, så der kom en masse lys ind.


Efter en fin aften og en god nats søvn, blev vi enige om at fortsætte på øhavsstien mod den sydlige spids af langeland. Jeg havde aldrig været dernede, og efter lidt kikken rundt så vi også muligheden for at besøge Langelands fortet.





Et lille spor ud over noget af det smukkeste danmark, gav os en superdag, med frokost pause ved en lille havne-grill. til året største omgang Pølsemix... Umiddelbart tror jeg der går lidt tid før Pølsemix er på menuen igen.
Vi forsømte også cyklerne i godt 1½ times tid ved Langelands fortet, og hvis man er lidt koldkrigs interesseret, er det klart et besøg værd.

Vores næste mål blev lidt efter kik på kortet, klart, og en tur tilbage til svendborg stod klar, da det var derfra vi havde mulighed for at komme ud til Ærø.

1½ times sejlads og 500kr fattigere stod vi på ærø, og med et mål på modsatte side af øen, til en shelterplads, man efter sigende ikke kunne cykle til, men kun gå, eller sejle til.
Vi skulle nok vise dem hvad man kunne cykle til og ikke.
lidt roden rundt for at være sikker på hvor vi kom tættest på stedet (Shelter app'en er ikke altid så præsic) tog vi chancen og væltede ned over en nyslået mark og helt ud til kysten.
Og lige hvor vi håbede shelteren skulle være... stod to fine små hytter, igen et sted Hulebyg.dk havde været før os. Herligt.
Den ene shelter var dog optaget, af en familie fra amager, men det var nu hyggeligt nok, og de havde allerede gang i et bål vi så kunne benytte.


Et glas portvin og lidt skinkesøm senere var der superflot solnedgang, og trætte ben...

Turen rundt om Ærø næste dag bød på endnu pænnere stykker af danmark end Langeland kunne.
En pilsner i havnen ved Marstal og en flot sti ud over øst siden af Ærø var fantastisk, og ved ankomst til Søby var der tid til en kæmpe IS inden færgen gik mod Faaborg.


Lidt shopping i Faaborg gjorde vores tur mod Svanninge bakker/bjerge lidt tungere, men med portvin og endnu flere pølser i tasken, var vi klar på et par timer i flotte omgivelser.
Lidt før kl 8 fandt vi frem til en teltplads nær vandet mellem Faaborg og Svendborg, i en perfekt afstand, til bare at skulle pake sammen og rulle 40-50 min for at komme til bilen dagen efter.

Vores aften stod som de foregående aftener på hygge, men denne gang i hængekøje, og jeg fik testet min ny erhvervelse af en 1½x2½ m tarp.
Og det må siges at passe perfekt over en køje, med en ekstra snor mellem mine træ-ankere.
Helt sikkert et setup der skal bruges igen.




Og til Peter.. måske et underlag uden hul i.. Som ellers var grunden til vi tog køjerne frem.. men ingen isolering, trods det var en rimelig varm nat, fik dog kulden op igennem soveposen.

Vi sluttede søndag med en tur i bilen hjemover, til en søndag på sofaen.




Tak for  turen Peter.. og til alle andre kan siges at det ikke bliver min sidste gang i det sydfynske...
Tror den næste længere tur bliver noget Ærø rundt på fatbiken, helt nede i kanten.











































Ingen kommentarer:

Send en kommentar