mandag den 21. april 2014

Kaffe i Sverige

Jepsen.

I Onsdags stævnede Henrik og jeg ud for at få testet, afprøvet, vurderet, en masse gear, samt om bener'n var klar.



Da jeg havde fri fra arbejde gik turen (i bil) til Helsingør og derfra cyklede vi videre nordpå til Hallands-åsen.

Hele ideen med at tage afsted var at få:

  • afprøvet sovepose 
  • underlag
  • diverse regntøj
  • om tasker osv sad ordentligt på cyklen
  • at få pakket ud og på cyklen
  • finde ud af hvor hvad skal være på cyklen så det giver mening
  • se om måsen havde det godt med +10 timers sadel i flere dage
  • om benene var ved at være klar 
  • hvad der skal fokuseres på når man nærmer sig en by.....


Som i kan se.. en masse småting, der tilsammen udgør en ganske god tur i helhed.

Og allerede første nat viste tegn på forbedringer der skal tages hånd om..... NUJ jeg frøs. Vi sov godt nok i en Shelter, som egentligt er superfint, men da mit liggeunderlag kun er 2/3 i længden, er en kold shelterbund bestemt ikke noget der gør man forbliver lun i posen. Samtidigt er shelteren også åben så man har ingen mulighed for at få "varmet op" omkring sig.





Det var klart også meget bedre natten efter da vi sov i vores telte.

Fra Hallands-Åsen gik ruten videre langs Skånaleden, flere steder med lidt Hike-a-bike, mere for nogen end for andre, det bliver en LANG gåtur for Henrik i US :D

















Men ellers gik ruten ca. mod Markaryd, og Godis-flyet. Desværre havde jeg husket forkert, så vi kom beklageligvis ikke ombord på flyet. Jeg var ellers sikker på det var afkørslen lige ved byen, men det må være den lige før, og det var ikke lige i den rigtige retning.




Mine tidligere dage i Fareout, gjorde at jeg vidste der var en Fantastisk Konditor i Mörrum, så kursen var sat østpå, og et tidligt overnatnings-stop ca. midtvejs, gav os muligheden for at få besigtiget vores telte i dagslys, og inden regnen begyndte.

Jeg havde ikke set mit telts tilstand siden tyskland, og dengang var det blevet pakket ned vådt. Og Henrik havde kun lige fået sit telt hjem, og havde aldrig prøvet at slå det op, så vi vidste der nok var lidt "aha-tid" med teltene inden vi kunne gå i poserne.






Mit telt havde det trods skidt behandling, superfint, og Henrik fik efter lidt justering sit telt til at stå som håbet.

Trods en del regn og at vi kom temmelig tidligt i seng, så lykkes det os at komme (i mine øjne) alt for sent op. Totalt tror jeg vi sov i 10 timer, men ok, vi skulle jo heller ikke nå noget :)

Generelt gik hele vores tur med at prøve at finde kaffe, eller en bager. Og utroligt nok, har svenskerne en lidt forkvaklet tilgang til dette. Rigtigt mange steder var det eneste morgenbrød de kunne klare, hvad vi normalt finder i en Netto (og her snakker vi ikke det nyere "Bake-off") Temmeligt trist, og meget kaffe-mangelfuldt.
Denne morgen var nogenlunde ligeledes, og vi fik først vores kaffe ved en tilfældig vej-cafe hen af eftermiddagen. Det viste sig så at være en SUPERLÆKKER bager hvor man kom helt ind i bageriet og kikke på... supergode snegle, og kaffe.. men meget syrealistisk når alternativet er posebrød i netto...







Ellers gik dagen op langs Mörrum elven, op til nogle småsøer hvor vi fandt en shelter, så vi kunne få tørret vores telte, og hygget over bålet med en pølse.






Da vi nåede Lørdagen, og vi vågnede, nogen før andre, jeg hundefrøs grundet vi igen lå i åben shelter og det havde været frost om natten, gik ruten vestpå, da jeg gerne skulle lande i danmark tidligt søndag.

Vi valgte at bruge lidt mere tid på diverse Cykel ruter de har. Generelt havde vi brugt Henriks kort til at finde vej, hvilket havde fået os på en masse grusstier på kryds og tværs. Superfint, men nu havde vi brug for nogle kilometer, og Henrik ville meget gerne op på en ca. 200km på dagen.
Deres Cykelruter, ligger oftest på gamle veje, der er blevet lukket af for biler, så man kan oftest kører langt væk fra anden trafik, og der er ikke specielt mange der cykler i Sverige, så det var nogle ganske gode timer vi fik brugt på stierne.





Selve lørdagen blev en rigtig hyggedag, da vi igen havde problemer med at finde kaffe, og når vi så endelig så noget, var det bare med at udnytte situationen.
Og når solen så også viser sig fra den bedre side, med +20 grader er det svært ikke at smile og bare rulle derudaf.


OHHHHH YES

Sidste aften blev en bålplads i Söderåsen, ved Klæverød. Meget hyggeligt sted, men NUJ en Danskerlejrer. Ingen tvivl om at vi var nået til den nærmeste skov for danskerne.

Vi slog vores telte op ved søen, og fik en fornuftig nattesøvn, og var oppe i ok tid, og afsted lidt i 7, hvilket passede rigtigt fint i planen.


Jeg skulle selv til Påsketing hos mine forældre i Nyrup på Odden, så jeg vidste jeg lige havde 85km fra Helsingør, så det gav mig en rimelig tid at komme frem i.

Ca. kl 10 var vi slut i Helsingør og Henrik hoppede på et Tog sydpå, og jeg drog videre og sluttede godt og vel kl 13...

Lidt af hvert..
 Bare derudaf

Herlig tur, med ca. 620 km i sadlen. 4 gode overnatning og nogle gode timer på cyklen, men lidt mere viden om hvad der dutter og hva der ikke gør...

Et lille video klip, med lidt stemning...

Ruten vil komme på senere... desværre gik to af mine filer på min Garmin i udu.. så de kommer lidt senere..


Lørdagen:

  • DISTANCE 184.23 km
  • SPEED (max 49.7) 14.4 km/h
  • ASCENT 1056 m
  • DESCENT 959 m

http://www.movescount.com/moves/move29953806


Søndagen:



  • DISTANCE 128.77 km 
  • SPEED (max64.8) 20.1 km/h
  • ASCENT 627 m
  • DESCENT 775 m

http://www.movescount.com/moves/move29953841






























1 kommentar:

  1. super beretning... hvad sagde jeg om dit liggeunderlag.........

    SvarSlet