søndag den 4. maj 2014

Knald i låget

5 uger.... 5 små uger... det er hvor kort tid der er igen før turen mod lufthavnen står for døren.

5 uger kan godt være længe, er man 6 år og venter på juleaften er 5 timer lang tid.. står man i køen i fakta er 5min lang tid.. men for mig.. er 5 uger URIMELIGT kort tid.

Mange ting skulle gerne falde på plads nu, mange ting burde være klar, mange ting skal afsluttes inden man tager afsted...

Heldigvis er rigtigt mange af mine ting klar. Hoved er klart, cyklen skal bare friskes op, og så er den klar. 90% af udstyret er klart, og de sidste ting falder på plads i den uge der kommer nu, så det er nok slet ikke så skidt endda.

Måske er det bare udsigten til at, nu er startlinien inde for rækkevide. Det virker mærkeligt at det er så snart, og er så stor en ting som folk hele tiden siger til mig.
Jeg har selv, godt eller skidt, slået det lidt ned, med at det jo bare er en cykeltur. En periode hvor pedalerne bare skal holdes igang. Og så langt er der jo ikke.



Men.. det er der jo. Og hele fokus lige pt er på at jeg ikke sætter for store "mål" for migselv. Jeg vil supergerne klare den på de 25 dage. Men, hvorfor ? 26 er da ligeså godt et tal... eller 22 for den sags skyld. Fokus skal hen på at jeg skal derned, og have en fed oplevelse.

At skulle holde hoved koldt og kun kikke på den dag man er igang med, bliver nok også en ting der skal huskes. Hvis jeg starter i Banff med en 4500km nedtælling, så bliver jeg sku nok aldrig færdig, så det er med at klippe det hele op i spiselige bider.

Stort mål for migselv er faktisk at holde igen de første 4-6 dage. Det forlyder at det er her der er mange der falder fra. At man blæser derudaf og brænder for meget krudt. Og det bliver nok svært, men jeg ved jo at jeg skal dykke i før at jeg kommer op i den "rytme" der skal til for at komme hele vejen. Om jeg så er 4 dage eller 10 dage om at finde den rytme, bliver lidt spændende.

Når det så er sagt, ved jeg jo at der allerede de første to dage er press på. Byerne ligger simpelthen således at hvis man ikke hiver en del kilometer på kontoen den første dag, står den formentligt på camping i grizzly country på dag 2. .. og for at være ærlig.... jeg er ikke helt pjattet med de der store sorte og grå sataner man kan møde de første uger.
Ham her blev set for 1 uge siden, ved ruten.

Vi for se. Er der godt vejr og ok ben, så kommer det jo nok naturligt... og modsat, er der skidt vejr og øv bøv, så kommer det jo lige så naturligt at jeg ikke når det. Der kommer jo ingen og hjælper, så som Bjarne siger "Vi kører med det vi har".

Så som alle spørger mig for tiden.. "Er du klar?", "Er formen perfekt?", "benern klar?"
Det korte svar, Næ, egentligt ikke.

Men er jeg klar til at kører fra Canada til Mexico.. Ja for DÆLEN.... MEGET..

Hvordan det så hænger sammen er nok noget med at jeg ikke føler mig helt i topform, og med rette. For jeg har heller ingen ide haft om at står 110% klar klar, men glinsende lægge i Banff. Benern er klar nok. De er blevet glade for at kører opaf. jeg har fundet mig godt tilpas med at kører på en tung cykel. Og bøjlerne er min favorit position lige pt.

ok, så klar er jeg ikke....

Hoved tilgengæld... JEG ER MAXKLAR. Nogle småting der selvfølgelig skal lures. Kommer højderne til at være en betydning, hvordan er bakkerne, er der meget mudder/sne. Alt sammen ting jeg ikke kan gøre noget ved alligevel. Så det er bare afsted.

Eneste planer jeg har nu, er at arbejde en masse så der er flere lommepenge bagefter :) løbe nogle ture, og holde mig skadesfri. Cykelturene til arbejdet kommer jeg jo ikke udenom, så lidt kilometer kommer der jo ligemeget hvad.

Jatak

Oh ja... har jeg fortalt om trailmagic ?

Du har garanteret oplevet det i små mængder herhjemme, men der er langt imellem det sker i danmark.
Men ham der stoppede og hjalp med at skrifte slange da du punkteret, eller gav en gel under et løb fordi du var løbet tør, en flink bilist der spurgte om du skulle have et lift osv.

I mit tilfælde er magien allerede begyndt.

Tony som er Canadier, og skal kører ruten selv, (dog 12 dage efter jeg starter) bor i Calgary hvor Henrik og jeg lander.
Vi fandt hinanden en dag på facebook igennem nogle spørgsmål til et billede og vi snakkede lidt sammen over besked/chat funktionen.

Jeps det sner stadig derovre

Inden længe havde vi en aftale, og nu har det grebet om sig.
Tony står simpelthen klar i lufthavnen og henter os mandag meget sent, giver husly indtil onsdag, har informeret den lokale cykelbix om at vi kommer, fruen laver mad til os, han har lånt sig til en pickup truck, så han kan give os et lift de sidste 100km, og han tager en tur med ned af ruten når vi ankommer i Banff....

Det er DÆLME go stil !!!

mandag den 21. april 2014

Kaffe i Sverige

Jepsen.

I Onsdags stævnede Henrik og jeg ud for at få testet, afprøvet, vurderet, en masse gear, samt om bener'n var klar.



Da jeg havde fri fra arbejde gik turen (i bil) til Helsingør og derfra cyklede vi videre nordpå til Hallands-åsen.

Hele ideen med at tage afsted var at få:

  • afprøvet sovepose 
  • underlag
  • diverse regntøj
  • om tasker osv sad ordentligt på cyklen
  • at få pakket ud og på cyklen
  • finde ud af hvor hvad skal være på cyklen så det giver mening
  • se om måsen havde det godt med +10 timers sadel i flere dage
  • om benene var ved at være klar 
  • hvad der skal fokuseres på når man nærmer sig en by.....


Som i kan se.. en masse småting, der tilsammen udgør en ganske god tur i helhed.

Og allerede første nat viste tegn på forbedringer der skal tages hånd om..... NUJ jeg frøs. Vi sov godt nok i en Shelter, som egentligt er superfint, men da mit liggeunderlag kun er 2/3 i længden, er en kold shelterbund bestemt ikke noget der gør man forbliver lun i posen. Samtidigt er shelteren også åben så man har ingen mulighed for at få "varmet op" omkring sig.





Det var klart også meget bedre natten efter da vi sov i vores telte.

Fra Hallands-Åsen gik ruten videre langs Skånaleden, flere steder med lidt Hike-a-bike, mere for nogen end for andre, det bliver en LANG gåtur for Henrik i US :D

















Men ellers gik ruten ca. mod Markaryd, og Godis-flyet. Desværre havde jeg husket forkert, så vi kom beklageligvis ikke ombord på flyet. Jeg var ellers sikker på det var afkørslen lige ved byen, men det må være den lige før, og det var ikke lige i den rigtige retning.




Mine tidligere dage i Fareout, gjorde at jeg vidste der var en Fantastisk Konditor i Mörrum, så kursen var sat østpå, og et tidligt overnatnings-stop ca. midtvejs, gav os muligheden for at få besigtiget vores telte i dagslys, og inden regnen begyndte.

Jeg havde ikke set mit telts tilstand siden tyskland, og dengang var det blevet pakket ned vådt. Og Henrik havde kun lige fået sit telt hjem, og havde aldrig prøvet at slå det op, så vi vidste der nok var lidt "aha-tid" med teltene inden vi kunne gå i poserne.






Mit telt havde det trods skidt behandling, superfint, og Henrik fik efter lidt justering sit telt til at stå som håbet.

Trods en del regn og at vi kom temmelig tidligt i seng, så lykkes det os at komme (i mine øjne) alt for sent op. Totalt tror jeg vi sov i 10 timer, men ok, vi skulle jo heller ikke nå noget :)

Generelt gik hele vores tur med at prøve at finde kaffe, eller en bager. Og utroligt nok, har svenskerne en lidt forkvaklet tilgang til dette. Rigtigt mange steder var det eneste morgenbrød de kunne klare, hvad vi normalt finder i en Netto (og her snakker vi ikke det nyere "Bake-off") Temmeligt trist, og meget kaffe-mangelfuldt.
Denne morgen var nogenlunde ligeledes, og vi fik først vores kaffe ved en tilfældig vej-cafe hen af eftermiddagen. Det viste sig så at være en SUPERLÆKKER bager hvor man kom helt ind i bageriet og kikke på... supergode snegle, og kaffe.. men meget syrealistisk når alternativet er posebrød i netto...







Ellers gik dagen op langs Mörrum elven, op til nogle småsøer hvor vi fandt en shelter, så vi kunne få tørret vores telte, og hygget over bålet med en pølse.






Da vi nåede Lørdagen, og vi vågnede, nogen før andre, jeg hundefrøs grundet vi igen lå i åben shelter og det havde været frost om natten, gik ruten vestpå, da jeg gerne skulle lande i danmark tidligt søndag.

Vi valgte at bruge lidt mere tid på diverse Cykel ruter de har. Generelt havde vi brugt Henriks kort til at finde vej, hvilket havde fået os på en masse grusstier på kryds og tværs. Superfint, men nu havde vi brug for nogle kilometer, og Henrik ville meget gerne op på en ca. 200km på dagen.
Deres Cykelruter, ligger oftest på gamle veje, der er blevet lukket af for biler, så man kan oftest kører langt væk fra anden trafik, og der er ikke specielt mange der cykler i Sverige, så det var nogle ganske gode timer vi fik brugt på stierne.





Selve lørdagen blev en rigtig hyggedag, da vi igen havde problemer med at finde kaffe, og når vi så endelig så noget, var det bare med at udnytte situationen.
Og når solen så også viser sig fra den bedre side, med +20 grader er det svært ikke at smile og bare rulle derudaf.


OHHHHH YES

Sidste aften blev en bålplads i Söderåsen, ved Klæverød. Meget hyggeligt sted, men NUJ en Danskerlejrer. Ingen tvivl om at vi var nået til den nærmeste skov for danskerne.

Vi slog vores telte op ved søen, og fik en fornuftig nattesøvn, og var oppe i ok tid, og afsted lidt i 7, hvilket passede rigtigt fint i planen.


Jeg skulle selv til Påsketing hos mine forældre i Nyrup på Odden, så jeg vidste jeg lige havde 85km fra Helsingør, så det gav mig en rimelig tid at komme frem i.

Ca. kl 10 var vi slut i Helsingør og Henrik hoppede på et Tog sydpå, og jeg drog videre og sluttede godt og vel kl 13...

Lidt af hvert..
 Bare derudaf

Herlig tur, med ca. 620 km i sadlen. 4 gode overnatning og nogle gode timer på cyklen, men lidt mere viden om hvad der dutter og hva der ikke gør...

Et lille video klip, med lidt stemning...

Ruten vil komme på senere... desværre gik to af mine filer på min Garmin i udu.. så de kommer lidt senere..


Lørdagen:

  • DISTANCE 184.23 km
  • SPEED (max 49.7) 14.4 km/h
  • ASCENT 1056 m
  • DESCENT 959 m

http://www.movescount.com/moves/move29953806


Søndagen:



  • DISTANCE 128.77 km 
  • SPEED (max64.8) 20.1 km/h
  • ASCENT 627 m
  • DESCENT 775 m

http://www.movescount.com/moves/move29953841






























tirsdag den 8. april 2014

Tik Tak.. Tiden går..

Det må siges... Tiden går, og den går RIGITGT stærkt for tiden.

Siden i hørte fra mig sidst er der fløjet en masse kilometer på kontoen. Der er blevet slidt på sadlen, i roligt tempo, men så jeg i alle tilfælde har haft det herligt.



Turene har været mellem 140 og 150 km og har taget ca 7-10 timer. Ergo, i roligt tempo. Jeg har været det meste af Norsjælland rundt, og kan i det sammenhæng MEGET anbefale Kystruten oppe nordpå, fra Helsigør, til Hundested, og Fjordstien rundt om hele Isefjorden.

De er markeret fint op, med små skilte og er både mulige at kører på en MTB men helt sikkert også en alm. Citybike af ok stand. Dog skal siges at skiltningen, er lavet så man liiiiige præsic bliver i tvivl om man er på rette vej, og 200m senere er der et nyt skilt. Man bliver hurtig van til deres "rytme"

Hvis du vil se flere "Nationale" stier, så lur lige her... den har jeg brugt meget på det sidste.
opencyclemap.org/

Jeg arbejder pt på at prøve at få det kort over på min Garmin.... det er ikke lykkes endnu.. hvis du ved hvordan.. PLZ skriv til mig.

Hvad ellers.
Der kom lidt flere ting i kassen herhjemme som er blevet afprøvet. Blandt andet så i jo min SPOT var landet.
Den er begyndt at virke, dog syntes jeg ikke opdaterings frekvensen er helt optimal endnu. Jeg har gang i en kontakt til SPOT USA, som forhåbentligt kan hjælpe.
Check min side og se hvad jeg mener... det er jo ikke helt brugbart endnu.
Baretohjul SPOT LINK

Alle ture er selvfølgelig blevet kørt på min Kære Krampus... og selvfølgelig så loaded som muligt lige pt. Det gør også at de 150km med 18 i snit giver lidt mere mening når nu cyklen ialt vejer ca 25kg.
Der kommer lidt mere grej på de næste dage, så jeg kan blive klar til påsken.

Jeg har været afsted både alene, men også en enkelt gang sammen med Henrik der jo joiner mig i USA. Og vi har planlagt at tage en 4-5 dages MAXtur i sverige i påsken, for at teste tingene helt.



Samtidigt bliver det også godt at komme op på de +2 dage, da alt under er ret nemt for kroppen og sindet. På 3. dagen er det somom der sker en masse ting inde i hoved og der hele ser straks en del anderledes ud.
Det bliver spændene og komme afsted.. og om noget.. SKIDE hyggelidt.

THE FLASK skal ihvertfaldet med...


Lige de sidste to dage er gået med at skaffe det sidste, af det sidste udstyr, selv om jeg er begyndt at tvivle om man nogensinde har det hele.
Lithium batterier skal shoppes og er just fundet til en rimelig penge. 80kr for 6 stk AA syntes jeg ikke er så dyrt, så der bliver købt 3 pakker, så jeg har til de første dage.
Ellers har jeg lige fået nye Telt-pløkke hjem.. og uden at nørde for meget.. NUJ DE ER MUMS.. 
15 £ for 10 stk er helt ok, når vi snakker Titaniums pløkke.... herligt.

Mine sidste to tasker til cyklen er bestilt, så vi også kan få styr på hvordan jeg sætter diverse fast, så jeg stadig kan få fat på det hurtigt.
Deuter har en lille rammetaske jeg vil teste op langs min sadelpind, og SPOKWERK er igang med at lave mig en JUNK-TRUNK.

Imorgen går turen igen afsted på cyklen, inden jeg skal møde i 29'eren. Jeg håber at nå forbi kbh og kikke på et nyt kamera, da jeg gerne vil have nyt kamera så jeg for nogle gode stilbilleder med hjem.
Olympus har altid være helt fantastiske til at lave "tæv-mig" kamera. Og mit sidste har holdt i MANGE år, og lever stadig. De nye er dog blevet lidt bedre til dybde og lys, så hvis de har noget på lager, ligger der nok sådan en på bordet imorgen.

Ret fed ikk ?
Og ja. Jeg ved godt der kommer ny version meget snart, men den bliver formentligt for dyr. Og det er også grunden til jeg nu har råd til TG 2'eren.

Cykelmæssigt er der også lidt nyt.
Jeg har besluttet mig, at hvis min nyeligt indkøbte Carbon Traverbikes forgaffel er lang nok i stilken, bliver den smidt på Krampusen. Det betyder så at jeg ikke for brugt mine Salsa Any-cage, men det giver mig tilgengæld endnu mindre plads, ergo lettere cykel.
Næst så er det også blevet 100% at jeg kører afsted på mine 3.0 Knard dæk... STOR tak til 222Cycle og Salsa for det.

Her tilsidst, lidt stemnings billeder fra mine ture.
Henrik er gået kold i hård modvind, og må lige lidt på hjul.

Vi gjorde alt for at holde os under 60.. bare en smule
 Kække... der er nok snarlig udsigt til frokost
 Alt skal prøves for første gang.. og Vi mente det nok var bedre at prøve inden USA :D
                 29" x 3.0 bliver fedt på turen...


Oh yes
Next stop... Narnia


 Nær Bastup Ruin...en Kold kold morgen

Kaffe pause.. fordi vi kan...