fredag den 31. maj 2013

Kære postbud...

Tja.. overskriften er vel nærmest det min daglige bøn starter med....


Der er blevet bestilt diverse forskellige ting på nettet, som skal med ned igennem tyskland om kun 2 uger.... Og det hele er ikke landet endnu.

Grunden til at dette ikke er et video indslag med det nye fantastiske GOPRO3 er at mine nye SD kort ikke er landet, øvøv, men der er ca 128GB på vej.

Det der dog er landet, er mit nye telt, og HOLLY SHIT det er fedt....

 Dælme ikke skide stort...

Småt og fint
 De dertilhørende stænger... super lækkert lavet

 Årets sløjeste telt-pløkker...

 TADAAAAAAA !!!!!

Og hvad sker der når man handler med små virksomheder der brænder for det de laver... 
En lille hilsen.. Det er sku go karma.....

Som i kan se, så er det hverken tungt, stort når det er pakket sammen, og er faktisk rimeligt i størrelsen når det er slået op.
Vægten siger 1.2kg på deres hjemmeside, det kan så saves ned til lige under 1 kg ved at fjerne pose og den ene stang.. og tjaa.. jeg ved ikke.. men de mener det kan komme derned.
Jeg vælger dog klart at opdatere pløkkene lidt, da jeg vil mene de er lige sløje nok.

Hvordan og hvorledes det er i stormvejr, lader vi andre prøve. Skulle det ske jeg bliver fanget i en storm.. så er det nok den nærmeste kro der skal putte mig under dynen, og ikke dette telt jeg ligger mig ind i. (bemærk specielt de 8-10 pløkke der er med, helt sikkert noget der skal opdateres)

Selve teltet er fra ALPKIT, tak til Peter Krog, for at pege mig i den retning.
Som det står på deres hjemmeside, så er teltet ikke helt endnu som de ønsker, og derfor sælges det også til en rimelig pris. (60£)

Hvordan det står sig i regn er vi ved at teste, som i kan se står det pt i haven. Og mon ikke den danske sommer nok skal diske op med en enkelt byge de næste par dage.


Ellers har de sidste dage gået med at finde ting frem.
Min "pakke-kasse" er fundet frem, og når jeg sidder i sofaen om aftenen og kommer i tanke om noget der skal med, bliver det smidt i kasse.. nuj der skal sorteres lidt inden afgang.


Der er jo kun ca 2 uger til, og med en tur til Blekinge i næste weekend, og en LeMans jeg gerne vil se weekenden lige før, ja så er der ikke mange "fridage" tilbage og teste af med.

Nu vi lige snakkede fridage.. jeps.. jeg har fået min goe gamle Fredags-Fri tilbage, da jeg er gået på nedsat tid i shoppen.
Det gør så, at jeg dels for mere tid med Bertram, men også lidt bedre tid til en tur i skoven inden arbejde (skal møde lidt senere for fremtiden også), og så bliver der lidt bedre tid til at drøne rundt i "Das Van" og hjælpe Jakob med Farout ture, både herhjemme og i Sverige.


 Uh.. og det er da også lige værd at nævne at han har set lyset, og selvfølgelig har fået lavet "freeride" jerseys i det nye FarOut-design.. NEMLIG !!!!

 Smuk som få !

Hvad er der ellers at nævne, tjo.. af småting, så er mit nye Suunto Ambit2 Sapphire ur på vej.
Det skulle gerne lande i næste uge, så jeg kan nå at få sat det igang og testet lidt på det.


Her set ved siden af det "gamle", og som i kan se er det ikke meget der er sket.

Generelt er Ambit2, stort set identisk med det ældre ambit, dog med meget få ændringer (mere hukommelse, bedre højdemåling), Sapphire versionen er dog lavet med en yderkrans i børstet stål (som formentligt bliver ligeså let riset som så meget andet), og med sapphire glas.

Og lige det med glasset er jeg møj glad for, da jeg bære mit ur på højre arm, selv om jeg er højre håndet. Det plejer at koste rigtigt mange glas på mine ure... forhåbentligt kan det holde til lidt mere.

Når jeg nu har sagt de er stort set ens.. så passer det så ikke helt alligevel.
Hvis man er en af dem der har siddet med et skema over hvad det gamle kan og hvad det nye kan, så er der kæmpe forskel, men det er så fordi de gamle skemaer i mange tilfælde ikke har taget den nyeste opdatering med.
Den nye opdatering 2.5 der kommer i næste uge, skulle gerne få det gamle Ambit op på siden af de nye Ambit2, med hensyn til funktioner.
Men, rygtet siger at der ligger en anden styring i det nye ur, og vi vil derfor nok se at på et tidspunkt vil ambit og ambit2 ikke følges af mere.... hvornår det sker. who knows...

Men en ting...Ambit er ikke blevet dårligere fordi der er kommet et nyt..
Det er stadig et af de fedeste gadgets du kan købe til dine ture i skoven... og formentligt vil der blive smidt nogle gode priser afsted på den ældre version....

Jeg vil løbe over i sofaen og glæde mig til en FED tur i skoven på søndag.... skal du med ?


oh.. og lige en lille inspiration tyv stjålet direkte fra Pinkbike...

The Escape on Pinkbike

lørdag den 11. maj 2013

Kaos

Optur, gåsehud, krampe, FarOut, Lykke, mørke, angst, alene, Wilson, Pres, stress, knirken, deltid, sol, svigt, legetøj

Det er stik ordene for de sidste ugers tid, hvor man ikke kan sige andet en nuj.. det går stærkt for tiden.

Flere af dem hænger jo nok sammen, og alt ialt hænger det hele vel sammen, men alligevel, så deler jeg dem lidt op. Det bliver jo nok en lidt længere læsning, men hvad.. så la vær hvis du ikke lyster ;)

Optur, det tør siges....

Sommeren er landet, og skoven har ikke været så tør som den lige har været, NUJ det er godt derude. Bøgen er sprunget ud, og hvert eneste gange man er udenfor, dufter det FANTASTISKS, og lysten til at smide sig på sadlen er kun stigende.


Kramper... Nej tak, ellers tak

Årets H12 blev overstået i foregående weekend, og man kan jo kun tage kasketten af og sige job-well-done til Hustlerne. Superfed dag med et fedt setup.

Dagen stod for mig jo egentligt på en Solotur, og planen lød på 13 omgange, og helt op mod 15 hvis vi vitterligt havde ramt den lige i skabet.
Det skulle vise sig at blive en lidt anden plan vi kørte efter.
De to dage optil havde været meget hektiske i butikken,  der skulle pakkes ned, fyldes trailer, klargøres kundecykler til weekenden, hentes stumper hist og pist. Så der var meget lidt ro og overblik over dagene. Det gav så den ekstra bonus at jeg ikke kunne sove om natten, så det sammenlagt med at jeg fredag havde supertravlt og fik en helt dag til at gå på en gang havre om morgnen, et par kopper kaffe, to tyvstjålet frikadeller fra hustler menuen, og en pandekage med kylling, hjælp slet ikke.
Selve dagen startede så supertidligt (kl 5.30) og nåede kun lige at dunke lidt havregryn ned, og så ellers afsted. På pladsen deroppe gik tiden med at stresse over at maven ikke ville af med de fornødenheder den nu plejer... arghhh...

Samtidigt havde jeg fået tilsjusket mig et nyt Sram XX1 drejegreb, da der er problemer med nogle få af de første. De var så noget sram ville hjælpe mig med oppe på pladsen, men nuj de gav sig god tid til alt andet...

Med en mave der knapt var kommet igang, startede jeg min solotur i fint roligt tempo. Mig og Malling havde indfundet os i den heeeelt bagerste afdeling af starten, så vi ikke blev revet med.
En kunde fra butikken, Jens, lagde sig hurtigt på hjul og de tre første omgange gik fint.
Jeg ville egentligt have rullet en mere inden min kopkaffestopnr1, men Jan syntes det var tid, så jeg smuttede med ind...
Der blev fyldt lidt vand i tasken, og fundet et par marcipanbrød frem.
Efter at have været af cyklen i 10 min. kunne jeg godt mærke der var noget galt. Det hele knugede sig sammen i maven og maven føltes hård og modstridig.

Da jeg kommer på sporet igen, er jeg kommet væk fra Jens og Malling, og jeg triller roligt rundt derude.
Hver gang jeg forsøger at drikke lidt vand går der ca 1-3 min før jeg for opkastfornemmelse og må slække lidt på tempoet for at holde kroppen lidt i ro.
Lidt forsøg på at få en halv hollybar ned, giver samme resultat, maven vil intet have... bare ro... og det er det eneste jeg ikke kan give den på en dag man gerne skulle kører 150+ km på et rimeligt hårdt men fedt spor, i ca 20 graders varme.
Efter omgang 6 prøver jeg at give maven en chance til.
Mine ben er begyndt at hugge lidt i kramper fra tid til anden, og tanken om at få maven igang, gav håb om at ville hjælpe lidt på kramperne.
Lidt fodder og kroppen vil stadig intet..... A'ets spæde stemme over højtalerne der snakkede om massage fik mig dog op, og haltende med to stk krampe-stænger fandt jeg en massage briks.
FEDT.. jeg kom derfra ca 10 min senere, og kunne lave vejrmøller hvis det skulle være.. Perfekt tænkte jeg.. spiste lidt mere af min egne medbragte paste-pesto....
op på cyklen... og 500m senere ved stenbroen... Så var kramperne tilbage.. øv...
Jeg trillede omgangen færdig i rimeligt tempo, uden at provokere benene for meget, og valgt at stoppe mit H12-årgang 2013 på 7 omgange

Efter lidt dumme bemærkninger fra alle de andre indfandt jeg mig i Baren, hvor jeg så mener jeg vandt klart.....


Hvad så nu.. tja... Jeg har spurgt mig så meget omkring som jeg kunne, og min erfaring må nu være at kramper kan komme af mange årsager.
En kunne være vand... jeg er lidt i tvivl, jeg følte mig ikke dehydreret, og tanken om at drikke efter tørst lyder ikke dum.
En anden ide om mineraler osv er heller ikke helt slået væk, og jeg er nu igang med at spise diverse ekstra, for at være på den sikre side til GST.

Næst er selvfølgelig overanstrengelse, musklernes måde at sige "hold lige op" og dertil er der jo bare at komme på cyklen... afsted med mig...


Knirken... Uha.. ja..

Cyklen er jo som sådan samlet, XX1, Project 321 hjul, USE Luftdæmpet sadelpind, Answer 20/20 styr, ESI Extra Chunky... Det hele hænger sammen... og er i-så-åh... Og så alligevel.

Om det er en krankboks der skal strammes (tror jeg ikke for det forsøgte jeg i forgårs), eller om noget sidder på tværs ved jeg ikke... men min kære gamle Gary Fisher Superfly ramme, der allerede er lappet 1 gang, knirken som helved.... pt nede fra krankboksen, og lidt fra headset... men lyde kan vandre utroligt meget i en carbon ramme, så det er umuligt at vide.
pt. kan jeg tage det hele fra hinanden og smøre efter, og håbe.. dog tror jeg bare det er at slå korsets tegn og håbe den holder igennem Tyskland...
Der skulle jo gerne noget TI på til efteråret.....


Farout... jepsen.. dem du ved nok...

Min tid i 29erShoppen er fra om ca. 1 månede sat på deltid, og det er både fedt og super pressende.
At have 20timers arbejdsuge er jo lige i skabet når man samtidigt prøver at få tid til Familien, cykling, bloggen osv.. Men man skulle jo ikke tro det, men Chefen har utroligt nok også sat mig ned i løn.. så der er jo også lidt budget der skal overholdes.
Det er så her FarOut kommer ind. Jeg har allerede nu været ude med de første 5-6 hold, og har været to gange med jakob i Blekinge... Helt super, og så håber jeg det lukker de sultne munde derhjemme lidt :)
Movescount link til min tur i blekinge
Selve arbejdet står i at køre små hold på 8-13 stk nybegyndere til let øvet rundt i skoven. Forklare lidt om teknikker og muligheder på MTBen. Det passer mig helt fint, og det gir en masse timer i sadlen, selv om tempoet ikke altid er sveddryppende.


WILSON er landet.....

Ja deeeeet lyder lidt wierd, men faktisk er den go nok.
Jeg var inde og hente min nye bedste ven forleden, Wilson...

Det har jeg valgt at døbe ham, da han vil være den der skal høre på alle mine elendigheder, opture, nedture og dårlige vittigheder, på turen igennem Tyskland og selvfølgelig.. ned igennem Staterne næste år.
I har måske luret den, Jeg snakker om den nye Gopro3 Black edition.
Playground Gear, har valgt at lege lidt med, og hjulpet mig med at erhverve et kamera til min tur, samt lidt tilbehør.
Det bliver helt super, og jeg er kun lige kommet igang med at bruge kameraet, men et stort sd kort og en AA-batteri pakke er bestilt og burde lande i næste uge.. det bliver super.
Flere af jer kender jo nok Gopro, men til jer der ikke helt er med, er det et lille kompact kamera der optager i full HD, endda i 4k  (ny vild standard) og som ikke fylder noget og er nemt at sætte fast på cyklen, hjelmen, ja hvor man nu lige lyster.

Bemærk det allerede sidder på cyklen på billedet længere oppe, da det blev testet på min 2 dages tur med Farout i Blekinge.

Alt det gør klart at mange af mine indlæg for fremtiden vil indholde flere video indslag, og så må vi jo se om jeg kan finde ud af det :D

Derudover har jeg også erhvervet mig et andet stykke legetøj. En Teasi One...
En garmin plagiat der bare er lidt bedre i opløsning, skærmstørrelse, kortinfo, pris... tja... det er ikke så skidt endag...

Jeg har også kun nået og lege med det i ca 2 uger, så erfaringen er ikke helt gennemført endnu, men det tegner dælme godt. og med en pris omkring de 2000,- vejl. er vi langt fra garmins priser.


Men, men, men... Angst, solo, gåsehud.... er også med på listen.. af en god årsag

Selvom jeg allerede har skrevet om solo, så er jeg jo ikke udenom at næste års tur også står for en ordentligt syg omgang solo..... so be it.. der er lang tid til... og dog.
Min kære ven, Bo Skakke, har desværre valgt at hoppe fra på turen igennem Tyskland, med alle de dertil hørende carrywurst, weissbeer, milkcaffee und so weiter....

Det er klart noget der virkeligt rykker  på lidt planer, da min tanke om at Tyskland skulle være en testbane for lidt udstyr og pakning.
Så er det også blevet til en tur hvor Wilson skal stå for første rigtige test. At skulle være alene i den uge burde egentligt ikke være noget problem, når nu man har planer om at kører i 25-30 dage næste år alene. meeeeeeeen...
Mit tyske er simpelthen så skidt at jeg har meget svært ved at komme ordentligt i snak med en tysker, som vanligt er ligeså ringe til engelsk...
På Divide har jeg dog mulighed for at snakke med de folk jeg møder på min vej... her kunne jeg se ud til at skulle snakke med migselv i alle dage.... arghh...

Men hva.. det går jo nok...
Det giver ihvertfaldet lidt mere gåsehud over starten om snart 1 måned... og det jo ikke så skidt endog.
Det rykker dog også lidt i min første tanke om at cykle hjemmefra lørdag og cykle til starten mandag morgen.
Da Christoffer skal være med i Lemans igen iår, ville jeg nok blive hjemme og se hans løb og håber selvfølgelig det bedste for ham.... og så tage afsted søndag eftermiddag.

Vi for se, der er stadig noget tid endnu, så der kan laves om på planerne mange gange.

Nå.. jeg tror vi nåede igennem for nu. Der vil med sikkerhed ikke gå lige så langt til næste gang du hører fra mig, og formentligt vil jeg forsøge mig med lidt videoblog... 

















onsdag den 10. april 2013

Godt igang

NEMLIG.

Træningen er kommet godt igang, til årets første "dyst" d. 4 maj ved H12. Stængerne syntes godt om det, og vægten er også begyndt at vise pænere og pænere tal... ikke fordi jeg ligefrem går rundt og er flæske for tiden.

H12 kommer til at blive endnu en Solo for mig. Og jeg glæder mig.

Det plejer altid at være en go rute, som bare bliver bedre og bedre. Iår skulle den gerne blive lidt kortere, så man kan komme forbi Målområdet lidt oftere, ikke værst....

Mit mål for iår er liiidt længere end sidst, hvor jeg nåede ca. 150km. Og egentligt er antalet af kilometer lidt ligemeget for mig, bare jeg tilbringer en masse timer i sadlen, er jeg glad.


En lille hurtig reklame syntes jeg nu lige der er plads til.


Som flere ved, så arbejder jeg i 29er Bikeshop ude i Ordrup (på ordrupvej112).
Og her på Lørdag kl 10 slår vi dørene op til 1 års fødselsdag, som fejres med nogle virkelige fede tilbud.
Vi forventer at se de første smide soveposen udenforan iløbet af torsdag eller fredag.

Her er lidt af tilbudene....
1 stk. Suunto Ambit Gps sort ur kr. 3299,- Nu kr 500,-
1 stk. Suunto Core ur sort/sort kr. 2400,- Nu kr 500,-
1 stk. Suunto Quest pulsur orange kr. 1600,- Nu kr 500,-
1 sæt Sram X0 10×2 Gripshift kr. 1599,- Nu kr 500,-
1 stk. Oakley Split jacket gul/hvid kr. 1590,- Nu kr 500,-
1 sæt Mavic CrossRide 26” 15mm kr. 1999,- Nu kr 500,

Derudover er der 3 cykler:
1 stk Yeti ASR Carbon komplet, Før 34500,- Nu 17000,-
1 stk Niner Air9 Scandium komplet, Før 22.950,- Nu 9.500,-
1 stk Giant TCR Composit 1, Før 17.999,- Nu 7.999,-
 
MEGA VILDT......


Ellers er der ikke meget at fortælle lige pt, men jeg skulle gerne ligge inde med lidt gode nyheder om en uges tid.
NUJ det bliver godt :D


mandag den 1. april 2013

Lidt senere...

Så gik der 3 uger.
Skiferien er desværre overstået for iår.. øv, det var ellers en fed en af slagsens, hvor jeg om noget lærte at rette værktøj til rette job.

Ellers har tiden gået med at tænke lidt tanker, og få læst i mine ny-erhvervet bøger.

Jeg har sat tænderne i Jill Homer's "Be brave, Be strong" hendes fortælling om hendes tidligere løb, optakten til Tour Divide, og så selve turen.

Hendes blog: http://arcticglass.blogspot.dk/

Jeg er ikke helt igennem bogen endnu, både tiden her hjemme går stærkt og så er jeg ikke den bedste til at læse uden briller. Men det er en super bog der er skrevet let læseligt.

Jeg er blevet lidt grebet af hendes egen lille filosofi for at komme hele vejen. Generelt, som hun fortæller på et tidspunkt, fortalt til en anden deltager der er med for at kører stærkt (som på daværende tidspunkt holdt rekorden), "You are good at fast, Im good at ridiculous".

Hele hendes setup er lavet til lav hastighed, men muligheden for at blive ved.
Som den gode gamle med Haren og skildpadden... Havde jo ikke selv lige set migselv stille op i TD, med en ide om at kører skildpadde-stil, men tanken er go, og det er tydeligt at hun drives af at det er dumt, at det er superhårdt, men stadig går fremad.

Selve Målet er også blevet justeret lidt på det sidste. Ved godt det er mærkeligt at sidde her 14 mdr før turen, og snakke om at justere noget somhelst, men det er rart at have lidt specifikke tal at gå rundt med i hoved.

Før stod jeg på 32-35 dage ergo 5 uger. Men efter at have læst lidt mere på det hele, og mit eget håb til storform, stiler jeg nu efter at klare det på 4 uger aka 28 dage.

VILDT... ergo ca. 160km og 2200hm om dagen, og det er så uden at regne de ekstra km til som der formentligt kommer.

Rent form mæssigt er vi kommet lidt sent igang med at finde bare lidt skov... den lidt kraftige frost sammen med sne har holdt mig lidt tilbage. Samtidigt har jeg først lige fået samlet cyklen færdig, som så stod til test i Fitnessdk, der gik fantastisk... tak for turen Mads !

Cyklen kører super fedt, gaflen reagere fedt.. XX1 er topdollar.. rimeligt let cykel der burde holde til det meste.
Denne weekend fik jeg lokket min bror i skoven, det var der ikke så meget træning over, men bare det at sidde på sadlen var rart, og de næste uger op til H12 bliver helt sikkert med endnu flere timer.



GST er for iår blevet liiidt speciel. Først så er det jo den kære Bo Skakke der skal med, men som sidste år, kommer sanne jo ned med ungerne ugen efter for at samle mig op, så vi kan kører videre på ferie (i Kroatien).
Iår har de dog valgt at flytte starten til om mandagen istedet for lørdag. Det giver lidt udfordring da det hermed er næsten umuligt for mig at nå i mål, men det gør også at det måske er lidt svære at lokke Bo med.. jeg håber meget han tager med anyway... det bliver superhyggeligt og en fed udfordring.

PT. er min plan dog at starte om lørdagen alligevel, og få sanne til at droppe mig af i Holte, sniksnakke med folk oppe ved N24, og så kl 10 rulle sydpå over Gedser med overnatning i Rostock, og så lande i Travemünde søndag aften sammen med alle de andre, og starte GST mandag... Så har jeg lidt bedre samvittighed over at stå af cyklen lidt før målet er nået i den anden ende.

Vi for se. Der er ikke lang tid til, men meget kan nå at ændres.

Ellers....  tja.. om lidt kommer Jan Malling forbi og der skal ses en ny erhvervet film "Reveal the Path" det bli'r sweeeeeeet


Oh ja.. som en sidste bemærkning.. så har jeg fået ideen at kører med et Gopro hele vejen, som jeg kan fortælle lidt til, om hvordan det skrider frem. Både så jeg har noget at kikke på når jeg er hjemme igen, men også for at have en at snakke til. Selv om det bliver en lidt tavs partner at have med, kan det kun hjælpe tror jeg... det vil nok blive testet til GST.
Så skal der bare laves en batteri pack der kan kører på AA batterier.

tirsdag den 5. marts 2013

Lidt nyt udstyr

Som nogen måske har bemærket, så er "udstyr"s siden blevet opdateret voldsomt.

Næst, så er der lidt nyt om den kommende cykel, som er tæt ved at være klar til en jomfru tur.

Jeg har solgt den gamle, af flere grunde, en være at jeg manglede mønter, da vi lige har skiftet bilen ud.
Næst så var der nogle småting ved cyklen som den var, der gjorde at den ikke ville være det helt rette valg til TD.

Den stive gaffel, er superfed at kører med, den giver et fedt tyngdepunkt i cyklen, og en fantastisk reaktion når det går opaf. Men den er hård for hænderne når det går derud af, og betonfliserne er så langt øjet rækker.
Gear mæssigt var den fin, men jeg må blankt indrømme at på en langtur som GST hvor vejen byder på både flad grus, asfalt, men også en masse højdemeter, så kommer 1x9 til korte.

Så nu.. tadaaaaaaa en gammel kending er kommet frem fra skuret... og fået lidt nyt kluns på.



Min gamle Gary Fisher superfly ramme. En herlig Carbon ramme, der tidligere har givet mange goe tur ei skoven. Den gik i udu for et par år siden, men blev sidste år reppet og er nu klar til flere kilometer.

Rammen vil formentligt ikke få lov at komme med til USA, når det en dag bliver tid. Til den tid skulle der gerne være shoppe et Titaniums ramme fra Kingdom Bikes. Jeg har tidligere prøvet en af deres rammer, og blev meget overrasket over komforten.
Vi har ikke mere stiv pive... nu sidder der en fin Alu- Lefty 2013 årgang på. Den glæder jeg mig meget til at prøve. Rygtet siger stiv og let.. hvilket passer mig rigtigt fint.
Der er kommet et lidt sjovt styr på fra Answer. et 20/20, der har samme håndstilling som et Mega-sweep styr, uden at cyklen bliver kort. Om der så er plads nok til at montere en tri-bøjle må tiden vise.

På billedet sider der en alu ritchy pind på, som bare er midlertidligt. Til kørsel herhjemme vil der blive monteret en Carbon pind af en eller anden slags.
Til selve turen igennem Tyskland kommer der (grundet de kære betonfliser) en Use Sumo affjerdret sadelpind på. Den er ikke pokkers let, men det skal nok hjælpe i Måsen når vi når ud på den 3-4 dag.
Om det kommer til at blive rigtigt godt, med den store sadeltaske på, bliver lidt spændende.


Gear gruppe og bremse, er Srams XX1 og Elixir X0. XX1 burde give mig de gear jeg skal bruge til alm kørsel. Til at starte med kommer der en 32T klinge på, som nok bliver til en 34T hvis der er plads i rammen. Når det så begynder at snærpe til kommer der en 28T på. Og grundet XX1's nye kranksæt's design, så kan der skiftets klinge på ingen tid.

En anden fordel er også at det er lettere for mig at skaffe en ny GXP boks, end at finde en E13' boks midt ude i ingenting. Og så kommer jeg ikke til at tabe kæden mere.
Samme ide er det med Elixir, jeg er ikke helt sikker, men jeg har en fornemmelse af at jeg også vil finde det nemmere at stumper til en avid bremse end en Hayes. samt at den også er lettere at bleede.

Hjulmæssigt, er der kommet lidt harlekin på... Project 321 er et nyt produkt vi er begyndt at forhandle i butikken på ordrupvej, og da jeg fik lov at pille ved dem var jeg ikke i tvivl om at det var Nav der var lavet til at få en masse tæv... og det er jeg go til at give. 
Fælgene er alm. Stans Notube, i Arch EX version. De er så også anoxieret i diverse farver.. Lir lir lir..




Jeg har taget alle farver.. fordi jeg kunne. Det bliver ikke specielt kønt i farveskemaet, men hvad.. bare det holder. Det er også grunden til mit valg gik på Arch og ikke på Crest. Jeg ønskede en lidt mere holdbar og lidt bredere fælg. MUMS

Hele cyklen skulle gerne være kørerklar i denne uge.... inden ski :)

Kom ned forbi butikken og lur den... det blir fint.


Hvor er mine briller...

For godt en uges tid siden bestilte jeg et par bøger som jeg tænkte kunne hjælpe mig lidt på vej.

Det er både bøger der informere om hvor man kan skaffe vand, gode overnatnings steder, men ligeså meget omhandler de andres erfaringer med Tour Divide.

Det glæder mig HELT vildt at de nåede at lande allerede nu (faktisk skrev de 40-45 dages levering) og ikke efter påske som jeg regnede med.
Så er der noget at læse i på skiferien, på fredag. MUMS


 

lørdag den 2. marts 2013

GST 2012 og lidt 13

Jeg har jo lovet et lille tilbageblik på GST sidste år, og specielt de ting som jeg har taget med mig fra turen som formentligt vil hjælpe mig (og Bo) til at komme lidt nemmere afsted iår.

Som sagt kom Jan til mig ca 7-8 mdr før vi skulle afsted og spurgte om det var noget. På det tidspunkt forstod jeg slet ikke hvad det egentligt var der blev ment med Trophy, istedet for løb.

Efter et par kopper kaffe, fik jeg mere og mere fat i at man bare skulle se det som en lang tur i skoven, hvor man selv slæbte alt med man mente at skulle bruge.

Så var det jo bare.. hvad skal man bruge.

Vi tænkte længe på hvad mulighederne var.
Skulle man tage en rygsæk på, slæbe en trailer efter cyklen, måske en bagagebærer og et sæt cykeltasker. Vi kunne se der var tusinde muligheder og endnu flere udgaver af "need to have/nice to have"
Vi kikkede diverse fora igennem, samt fandt tilfældige billeder af folks cykler fra div. løb og sad og analyserede dem.

Vi blev på ingen måde klogere.

Vi begyndte lidt at snakke om hvad vi ønskede at have med os af udstyr og håbede det afgjorde hvorledes oppakningen ville se ud.
Vi var begge enige i at bruge et lille telt, en sovepose, og et liggeunderlag.
Maden ville bestå af havregryn til morgen, indkøbt frokost (og mokost), og aftensmaden have vi taget et lille gasblus med til.

Vi havde flere ting med som vi delte om at benytte, ingen grund til to store knive, kogekar osv. så vi var afhængige  af at vi blev sammen på hele turen.

Men hvormeget tøj, ekstra udstyr, osv vi skulle have med stod stadig lidt uklart.

Indtil Jan læste en længere tråd fra en tidligere TD deltager.
Hans ide var at være så minimalistisk som muligt, Ergo tage afsted som var det en lang søndagstur og ikke andet.
Der kom selvfølgelig telt sovepose og lidt kogekar med, men ellers have vi stort set ingen ekstra ting med.

Her ser i et billede jeg tog af de ting jeg havde med mig.

Og det var faktisk alt...

Nåh, nok om udstyr vi tog med, nu til lidt om selve vores tur.

Vi planlagde at tage færgen over Rødby Puttgarden og toget videre ca 75km sydpå.
Vores start stod i Travemunde om lørdagen, så fredagen stod på et hyggeligt møde og spisning med resten af deltagerne på en restaurant ned ved havnen.
Super hyggeligt, og stedet Os'ede af cykler, kortkikning, udstyrs trimning, og alm. tjitchat frem og tilbage om hvad det var vi var på vej til at starte på.



Ca 1250km og ca 18.000hm... en fed tur igennem noget af det flotteste tyskland har at byde på.

Med godt samvittighed om at vi jo var så klar vi kunne være, tog vi færgen over sent fredag, fandt en overnatnings plads (midt i et særdeles fredet område, sagde skiltene) og fik en god nats søvn.

Lørdag morgen kom vi lige lovligt sent igang, så det var bare afsted til mødestedet, helt nede ved vandkanten ud til Østersøen.
Inden vi havde set os om var starten gået med et, "ses dernede" og alle trillede ned af vejen og vi var afsted.



De gæve krigere lige inden afgang fra Travemunde

Vi, mig og Jan, havde en ide om at stoppe i første by og få købt lidt ind til MoKost (tidlig frokost), og Frokost, men vi fandt efter lidt tid ud af at vi havde lavet året største fejl.

Efter godt 2 timer havde vi intet fået at spise, intet vand i dunkene, ingen slik og holde blodsukkeret oppe på, og vi kunne se der ingen udsigter var til noget foreløbigt.
En tankstation blev en halv redning, med en kop kaffe, et par chokolade bare, og en sandwich (af den sløje slags), så vi i det mindste kunne klare os indtil frokost...

Derfra fulgte et laaaangt stræk, igen totalt uden mulighed for at shoppe ind nogen steder, og da vi næremede os tidlig eftermiddag og vi stadig ikke havde udsigt til en by begyndt vi langsomt at gå kolde...
Dog lige før en større by ramte vi en lille bakke hvor der stod 2 personer og heppede på os.. Totalt surrealistisk da vi jo følte os meget alene på turen.


120616-0003-dscn9341

To fyre der frivilligt stod med en lille bod af tagselv saft frugt og lidt kiks... TOTALT lækkert...
Lige det vi manglede for at komme lidt videre...

Knapt 10 km senere fandt vi endelig et supermarked og fik provianteret.. samt guffet alt for meget sukker....


Først herfra fik vi gang i en go rytme, og pedalerne begyndte stille og rolig at kører lidt nemmere i cirkler.

Generelt kunne vi se på vores "konkurrenter" som var omkring os (vi var meget nær de bagerste grundet vores tankstationsstop), at vi kørte med et noget højere snit. Og vi kunne forstå på dem hjemmefra at det gik ganske fint og vi hentede flere og flere.

 De første 100km er klikket ind...

De tre første aftner overnattede vi i det fri, hvilket virkede helt fint.
Vi kunne se at vi kørte 2-3 timer længere om aftnen end de omkring liggende deltagere, men tilgengæld sov vi 1-2 time længere om morgnen.

Der brygges kaffe inden afgang

Dagene gik med at komme afsted ca kl 7-8 og så egentligt bare tage de muligheder man kom i nærheden af. Når man så en bager så købe en kop kaffe og et stykke wienerbrød. Hvis man passerede et supermarked, ind og shoppe chokolade og pålæg til frokosten.



Det var (på nær lige vores ringe start) faktisk kun om mandagen vi løb ind i problemer da vi stod uden vand midt på dagen og Jan var ved at gå kold. Det kostede 1-2 time at kører fra småby-småby i håb om at finde en vandhane, supermarked, bager... what ever.. Til sidst fandt vi en baggård med en udendørs hane.... NUJ det var rart.. OG NUJ det smagte Skidt... vi blev rimeligt klar på at det var brøndvand med chlor i. Men hvad... det virkede.

 Bemærk det fine Dannebrog, det skal helt sikkert med igen

De fleste dage kørte vi til mørket ramte os, normalt fandt vi først overnatning omkring kl 22-23 tiden, hvilket passede os fint. Så var man klar til at falde i søvn med det samme.

Der blev hjemmefra lagt op til at man telefonere til løbsledelsen hver aften med en status om humør og hvor man var. Det blev så lagt up på youtube.

Til den opmærksomme lytter, så er det Jan der snakker og ikke mig :)

Natten til tirsdag havde vi taget på et gasthaus, hvilket medbragte et tiltrængt bad, samt vask af jerseys Bibs osv.... Mums.. og så en god nats søvn i en rar seng. Helt sikkert noget man kunne mærke på tempoet dagen derpå.
Tirsdag stod på Brochen, og vejen dertil bestod på endnu flere kilometer på de allerede godt bekendte Betonfliser.

Beton så langt øjet rækker....

Beton fliserne er som ses på billedet, det der bliver lavet rigtigt meget vej af, langs den gamle grænse.
Fordelen, og vel grunden til man har brugt dem er at de er snært uopslidelige. Så har man så lavet huller i dem, for at kører tøjerne stod bedre fast på dem.
Hullerne er så tilpas irriterende at man ikke kan ignorere dem. ergo har du en sti imellem hullerne der er ca 7-8 cm bred. dernæst har de lavet nogen fliser med 4 huller i bredden og nogen med 3 .. som så gør at din sti skifter linie i ny og næ..

Jeg fandt hurtigt min rytme i bare at kører så hurtigt jeg nu lige kunne... Det gør cyklen mere retnings stabil, og skulle jeg ramme ud i hullerne så gør min hastighed at jeg næsten ikke kan nå at ramme ned i hullerne, så rystelserne var klart mindre.



Da vi var på vej mod Brocken valgte vi at kører lidt hvert vores tempo, vi stod foran 20-30km betonhelved før vi begyndt at kører ind i skoven og op mod selve Brocken.
Vi var nu ikke blevet trætte af hinanden endnu, men det var rart bare at tage musik i ørerne og bare suse afsted i ens eget tempo. Vi aftalte at den forreste (mig selvfølgelig ;) ) skulle stoppe kl 11 og vente så vi kunne spise Mokost sammen, og fortsætte videre op over Brocken.
Det gav en super hurtig dag i godt vejr som hurtigt bragte os på toppen af brocken til en fortjent Weissbeer.
Vi havde de andre dage kørt ca 160-170km om dagen men her havde vi inden kl var 14 nået snært 100km, så vi stod til en mega go og hurtig dag.

 The Boyz er nået toppen

Vores nedkørsel skulle dog hurtigt vise sig at ændre på alle vores planer.

Jan drønede afsted og jeg var små 3-500m bagved... og ca halvejs nede af brocken af Grænsevejen, mødte jeg synet af en humpende mand der prøvede at stoppe mig, inden det gik lige så galt for mig som det lige havde gjort for ham.

3-4 Beton fliser havde grundet regn tiltet til den ene side, så det var snært umuligt at blive på vejen, og Jan havde taget den ned ved siden af vejen, ude i græsset. Da han så skulle op igen på betonfliserne stod hans 25kg tunge cykel foran en 20cm høj kant....

Kanten vandt !
To stk smadret fælge, et styk knæ incl vandsamling. Holde det i ro var doktorens ord... ÆV

Vi måtte afbryde dagen og jeg cyklede til nærmeste by for at se om vi kunne skaffe en skadestue samt 2 nye fælge.
Fælgene måtte jeg hurtigt opgive da Tyskland stadig var lidt "grønne" hvad angår 29".
Skadestuen blev hurtigt til en lettere febrilsk dame i turist informationen der ringede efter en Ambulance.

Min cykel blev gemt bag et hus i en have under lidt blade... Jeg blev samlet op, viste vej mod Jan, der var humpet ned fra betonvejen, og ned til selve asfalt vejen. Her blev Jans Ged smidt i skovbunden og efterladt og os alle afsted mod nærmeste skadestue (som så var 1 times kørsel væk)

Et par timer senere stod vi uden noget somhelst, på nær de små rygsække vi havde, i en by ca 80 km fra vores cykler som lå efter ladt tilfældigt..... ikke fedt..
En længere vandretur i byen bragte os til den nærmeste McD, og her blev planen lagt om at finde et hotel, overnatte, leje en bil, kører tilbage og samle cykler og.. og... og tage hjem til Danmark.. ØV

Vi var begge ekstremt bitre over at det måtte ende sådan. Jeg var meget tæt på at kører videre alene, men hele ideen i turen havde været at vi var to afsted sammen... så vi sluttede også sammen... plus.. det var begyndt at MEGA regne... og Casper havde den sløjeste regnjakke med.

Vi havde en go lang tur hjem i bilen, og fik vendt et par frikadeller omkring hvad og hvorledes.
Hvad havde vi gjort helt rigtigt, hvor havde vi for meget med, hvad manglede vi.. hvad udstyr var helt forkert.

Det stod klart at vores hænder gjorde ondt... meget ondt.. specielt mine, da jeg havde kørt med fast gaffel.

Dernæst havde Ass'en på os begge store problemer med bare at sidde i sadlen. Så det stod helt sikkert på bedre Bibs og formentligt også på en sadelpind med lidt affjering i.

For min sags skyld stod den på affjedret forgaffel. Og dækkende skal være så store som muligt, WTB laver efter sigende et 2.55 der pt søges efter at skaffe.

Ideen med at overnatte på et hotel havde givet så meget at det er en go ide at indlægge som en fast ting måske hvert anden dag.

Kogekar, og alt hvad der hed madlavning er overflødigt at have med. Havregryn i en pose er ikke dumt da det er noget man ved hvad er, men det kan spises fra en halv mælke karton, eller andet, og en ske dertil samt en kniv til at smøre en go sandwich, så er man nået langt, og har sparet meget i oppakningen.



Jeg er selv i tvivl om jeg tager telt med næste gang, det lille telt jeg brugte var ikke specielt fedt at hoppe rundt i om aften. og havde det været megareng havde der ingen plads været til alle mine ting, samt at få tørret noget somhelst. Så jeg tror det står på et godt regnslag der kan sættes op som en lille biuak med et stykke snor. Husk på, vi bestemmmer jo selv hvor vi overnatter så det er jo bare at stoppe et sted hvor der er noget skur, træer eller andet jeg kan sætte et stykke snor fast i.

Regnjakken bliver opgraderet så man ikke bliver slået ud af en regnbygge der vare mere en 1 dag.

Ideen med en rygsæk er ok, men jeg havde lige lidt for meget i min. Tanken om bare at havde det mad til samme dag i rygsækken er ok, så næste år skal den være mindre, så man ikke kommer til at smide for meget i den.

Ramme taske og sadeltaske var 100% max fede, og helt rigtige.... Min holder til styret er måske ved at blive revideret, det afhænger lidt af om jeg kan finde et regnslag der intet fylder, for så bliver det kun underlag foran, og det kan side i et par stropper uden holder.

Der er stadig flere justeringer i tankerne og mere om dem hen af vejen. Nu står den på at få dresset Bo klar til tur. Og få samlet cyklen og prøvet lidt nye setup.

Til Jan Malling som var med på turen i 2012... MANGE tak for turen, tak for at spørge i sin tid, tak for at du gad at holde mig ud, tak for at havde den syge tankegang, tak for de sjove vittigheder vi fik fyret af om mandagen, flere af dem husker jeg stadig.

Mest af alt, tak for at være en go ven.


Det blev en lang en af slagsens... håber i for noget ud af det alligevel.

I er meget velkomne til at skrive en kommentar, det er jo altid rart at vide jeg ikke er helt alene herinde.



Til jer andre, jeg smider lige lidt billeder her, med lidt kommentar..


Enjoy....


 Vi tager aldrig nogensomhelst steder uden vores eget optog....

 Krydsning af Elben, med en lille færge.. afgang 1 gang i timen... ikke ringe den passede med vi lige kom

 Vi løb lidt tør i frokosten den ene dag og det næste vi faldt over var en tankstation.. der blev shoppet 2€'s burgers der ikke var 20 cent værd... Men de smagte FANTASTISK



 Tja, sådan så "vejen frem" ofte ud... godt man ikke var først og skulle bane vej

 Vores Tirsdag bød på en meget varm dag, og da vi ankom var ejeren ved et tilfælde forbi på en ellers alm lukke dag.. hun forbarmede sig og lave to stk Milkshakes og 2 Milch cafe
 Massere af info, altid rart. Fint snit på 17.4, og kan se vi lige har rundet 500km totalt

 Cremekongen fulgte os en ½ dag, hans mål fra start var at være første mand på Brochen... Det nåede han ikke. Han overnattede samme sted som os lørdag-søndag, kom kl 00 og vækkede os ved at sætte telt op, han kunne så ikke sove, så kl 05 drog han videre. Vi stod selv op kl 7 og afsted kl 8.. kl 11 fandt vi ham i siden af vejen, noget bitter over 4 punkteringer og tæt på grådens rand.

 En af de mange gamle vagt-tårne der stod tilbage, og gav os en reminder om at der var en årsag til der var så få byer på vores rute

 guffe guffe, stor fordel ved turen.. god appetit
 Vi kom igennem nogle steder hvor man tænkte, how the hell did they find this.. specielt når man tænker på længden af løbet
 Årets skodburger nydes i fulde drag i vejkanten







 Der er mange Flåter når man begynder at skilte for dem.. ps vi så ingen i samme størrelse som den på skiltet..


Vejen til Brochen, 2-3 timer før det hele er slut