torsdag den 12. december 2013

29+ What and why

Som flere af jer ved, er jeg begyndt at rulle rundt på min nye cykel.

Min kære Surly Krampus.
Ud over at være en stål cykel med stiv gaffel, er den jo noget speciel ved at kører med 29+.
Flere gange er jeg stødt ind i spørgsmålet, hvad er det, og næst.... HVORFOR !!!!



Først.
29+ er en "nyere" standard navn, for et stort volume 29" dæk. pt  omkring de 3.0"
Ergo det er samme størrelse fælg den sidder på som de alm 29" hjul, dog bør man ikke bruge fælge smallere end 25mm (indvendigt), mere om hvorfor omlidt.

Ideen med 29+ er at få mere af volume end normalt, uden at komme over i "rigtige" fatbike størrelser.
Hvorfor man så vil have mere volume, kan der være forskellige grunde til, min personlige grund er jeg føler dækket ruller bedre når det nemmere kan bevæge sig iforhold til underlaget. Derudover kan man komme lidt længere ned i dæktryk, hvilket vi jo meget gerne vil.

Grunden til vi så ser der kommer bredere og bredere fælge er at dækket kan have svært ved at fange i selve fælg kanten når vi kommer op i størrelsen af volumen. Næst så er det klart at jo brede fælg, jo mere lige står dine sidevægge og deraf et bedre greb i underlaget



Personligt kører jeg med Stans Flow fælge. 25mm indvendig, pt sat op tubeless, og kører superfedt. Det er klart at dækket er på grænsen til at hoppe af, men det er ikke sket endnu.

Når folk så spørger mig hvordan det føles, må jeg jo sige at rullet i hjulet har taget endnu et hop i den rette retning.
Det er som dengang for 5-6 år siden da jeg gik fra 26" til 29".. dog har jeg ikke rigtigt tænkt mere over det... Før idag.....

Idag fik vi Miltons nye fælge hjem til butikken. Han skal selvfølgelig også ud og kører 29+, og har gået all in og bestilt de fælge som Surly havde påtænkt til 29" x 3.0, nemlig deres Rabbit Hole rim, en 50mm bred fælg.. NUJ.... (45mm indvendig)



Min plan har hele tiden været at jeg efter TD ville prøve de brede fælge, da jeg i mine tanker havde den ide at så ville dækket blive endnu bredere..... derfor satte jeg hurtigt et dæk på Miltons fælg.. snuppede mit eget hjul ud af cyklen.. og sammenlignede.

Oj en overraskelse jeg fik. Jeg havde jo regnet med et meget bredere dæk på Miltons fælg, men ak.. det var dårligt synligt hvor lidt bredere den var.
Men..... efter lidt undren bemærkede vi at Miltons hjul var ca. 1cm højere (og der var samme tryk i hjulene)
Det overraskede mig en del, at en fælg der var bredere ville gørere dækket så meget højere.

Hurtigt fik vi fisket lidt hjul frem i butikken og her er vores lille test resultat.



De fire dæk fra højre mod venstre.

Knard 29x3.0 på en flow fælg (25mm bred)
Knard 29x3.0 på en Rabbit hole fælg (45mm bred)
Ukendt dæk 29x 2.0 på en alm fælg (19½mm bred)
Ukendt dæk 26x 2.0 på en alm fælg (19½mm bred)

Lige pludseligt forstår man hvorfor jeg får den samme fornemmelse som hoppet fra 26" - 29"

1. Konklusion.... alm 29" er for wimps.. rigtige mænd kører 29+ ;)

2. Konklusion: Jeg er meget positivt overrasket over mine hjul/dæk. de ruller vitterligt fedt. Og nej, man bemærker ikke vægten som et problem.

3. Konklusion: Jeg tænkte at sætte en bredere fælg på når jeg var tilbage, og det er jeg ikke så sikker på mere. Håbede på mere brede forøgelse, og mit dæk er rigeligt stort i omkredsen pt.

Slut kommentar.... Til alle jer der sidder derude og råber "Uha uha, jeg skal aldrig kører med brede dæk.. det dutter slet ikke".
Schwalbe har lavet massere af test om netop den sag, og deres konklusion er bredere, og lavere tryk.

Schwalbe's forklaring om rullemodstand

2 kommentarer:

  1. Er denne artikel virkelig fra 12 dec 2013?!?! Nej vel...
    Jeg sidder og undre mig meget over at swalbe har lavet lavet de undersøgelser, men ikke laver noget 29x3.x. Eller er jeg blind???

    SvarSlet
  2. Jo den er skrevet december 2013... jeg forstår ikke din tvivl?
    Og jo scwalpe laver også et .3.0 dæk.

    SvarSlet